Svar: Manglende interesse for måltider
19. november 2014
Alder:
18 mdr.
Kære AL
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres datters appetit er nedsat. Selvom hun løber rundt og bruger meget energi, så vokser hun ikke længere helt så hurtigt og spiser derfor ofte mindre. Samtidig så vil hendes naturlige lyst til at komme i munden og undersøge ve at smage og bruge munden ofte forsvinde nu - og i stedet for at putte mad i munden, så er det nu mere spændende at komme maden op i vandglasset, tygge på maden og tage det ud af munden, for at se hvordan det ser ud … og også se hvordan I reagerer:)
Hun vil naturligt også være træt sidst på dagen og det kan derfor være ekstra svært at koncentrere sig om aftensmaden. Hun vil have svært ved at overskue et måltid og svært ved selv at spise, fordi hun er træt. Det kan hjælpe lidt på overskuddet og lysten til at spise, hvis hun selv kan kravle op på sin høje stol og sætte sig parat, når det er spisetid:) Og det vil ofte også hjælpe at lade hende sidde på skødet hos jer lidt og få lidt fra jeres tallerken, før hun så igen kommer tilbage til egen stol eller får lov til at lege på gulvet. Og ja - hun forstår stadig ikke, hvorfor I sidder og spiser i stedet for at lege med hende, men det lærer hun stille og roligt hen af vejen:)
Giv hende kun lidt mad af gangen, så hun kan overskue måltidet og sørg for, at der altid er noget hun kan lide og derfor går igang med at spise. Server gerne maden af ensfarvede tallerkener og gerne af en tallerken inddelt i rum, så der ligger lidt forskelligt i hvert rum. Brug også gerne sovs, dressing eller lignende dyppelse, som nogle gange kan gøre det lidt sjovere at spise.
Køkkenet lukker ikke efter aftensmaden - hun må meget gerne få en godnatgrød eller en frikadelle og et kvart stykke rugbrød, eller måske en banan og en kop mælk, som en fast del af sit putteritual :)
Det lyder som om, at hun lige nu er ekstra sulten om eftermiddagen - udnyt dette så hun her ikke kun får frugt, men giv hende rester fra aftensmaden og/eller lav evt. en råkost til hende. Det kan være f.eks. meget fint revet gulerod, sammen med lidt æble og rosiner - og har hun spist lidt grønt på denne måde eller fået lidt rester fra dagen i forvejen, så behøver I ikke bekymre jer så meget om, at hun nogle dage spiser mest pasta til aftensmad.
I weekenden, hvor I oplever at hun ikke spiser så meget, - det er okay. Sørg for at hun stadig får så varieret en kost som muligt, så hun dækkes ind og prøv at se på hendes indtag over flere dage. Giv hende mange små måltider hele dagen igennem, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske mere til det næste og der går ikke for lang tid imellem måltiderne :)
Giv hende mad som mætter godt, fiberholdige og proteinrige måltider, hold igen med søde sager, saft og lignende. Vand er den bedste tørstslukker. Brug sunde fedtstoffer - via f.eks. fisk - det kan være fiskepålæg som torskerogn, fiskefrikadeller, makrel i tomat og lignende. Avokado er også godt :)
Og sørg for faste spisetider - jo mere vil hun fornemme behov for at spise og føle sult, når hun sætter sig til bords:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske